Connect with us

Magazinul De Acasa

CUM SE FACE

Cum se face compostul rapid – pas cu pas

      In nebuna mea pasiune de a face pamant cu manutele mele, am incercat diferite metode de a face compost, mranita sau straturi lasagna.
Acum, asa cum am aratat in postarea cu tocatorul de resturi de gradina, am reusit sa imi fac o gramada buna de tocatura de crengi fel de fel, asta incluzand si uricioasele corzi de vita de vie taiate la inceputul primaverii, si sa pot sa imi satisfac si o alta curiozitate de a mea, cea cu realizarea compostului rapid, in 18 zile.

Asa ca am studiat un pic metoda si am facut proportia 20-30 parti carbon, acesta reusind sa il adun din tocatura de crengi si deseuri de carton si 1 parte azot, acesta adunandu-l din resturile alimentare, care au avut mult zat de cafea :)), o galeta de balegar si ceva urzica verde.
Am facut gramada, dar nu am respectat regula cu inaltimea, care ar fi trebuit sa fie de 1,50m, insa am incercat sa repar neajunsul cu acoperirea gramezii cu o folie, astfel incat sa tina caldura necesara.
Am udat bine de tot amestecul si asa acoperit l-am lasat 4 zile, fara sa il deranjez.



A urmat intorsul din 2 in 2 zile, pana la a 18 zi:)))
Inainte de a-l intoarce prima data, am cercetat un pic temperatura din interiorul gramezii, care nu trebuie sa depasasca 60-65 grade. Am introdus mana pana la cot si a fost cald, dar nu cat sa nu suporti…deci sub 50 grade.

Daca nu va depasi 50 grade, nu se distrug semintele de buruieni, dar, avand in vedere ca nu am pus nimic care ar pune in pericol, inafara de cateva frunze de urzici, nu imi fac asa griji mari.
Cu zi ce trece compostul incepe sa se inchida la culoare si ma bucur tare mult.
Mai am 10 zile :))
Vor urma cateva update-uri cu rezultate.

Gradinariti cu dragoste!



Continue Reading
Advertisement
You may also like...
51 Comments

51 Comments

  1. Anonim

    April 16, 2013 at 3:42 am

    Esti ca o furnicuta de harnica,spor la treaba Silvia

  2. myky

    April 16, 2013 at 4:18 am

    bafta, sper sa reusesti ca ma intereseaza si pe mine ;smecheria;!

  3. vasidubreu

    April 16, 2013 at 5:25 am

    Silvia,
    Sunt asa curioasa!!!
    Am vrut sa scriu postarea dupa cele 18 zile, dar nu am avut rabdare..
    Multumesc si pupicei!

  4. vasidubreu

    April 16, 2013 at 5:27 am

    Myky,
    inafara de faptul ca nu am avut inaltimea gramezii ideala, ma straduiesc sa respect ce scrie. Urmatorul am sa il fac exact cum se cere :)) Am sa scriu despre rezultat, cu siguranta!
    Pupicei!

  5. cristina

    April 16, 2013 at 5:47 am

    o sa incerc si eu, ca tocatura de crengi am multa. sarumana de pont. compostul din compostor, cu resturi de anul trecut, nu s-a facut inca, dar am constatat cu stupoare ca am compost in primul meu compostor improvizat acum 3 ani, unde tot arunc merele si prunele cazute pe jos si bolnave. s-a facut un pamant gras si negru, de-mi vine sa-l pun la legume. oare ar merge, dat fiind ca e din fructe bolnave? nu-mi va duce boala si pe la legume?

  6. vasidubreu

    April 16, 2013 at 5:57 am

    Cristina, bolnave cred ca zici la cele care au avut acolo un viermisor si ele si au cazut din pomi….
    Fetita, nu te mai uita la el si foloseste-l, ca nu dai de asa comoara zilnic :)) Daca ai posibilitate da-l prin ciur si sa vezi bunatate de pamant!!!
    Daca ai tocatura multa, fa rost de resturi pentru azot, strange verzituri si resturi de bucatarie si apoi faci gramada.
    Ma tii la curent cu faptele din batatura ta, ok?
    Pupicei!

  7. Angelikue

    April 16, 2013 at 7:01 am

    Mai, ce minune coci tu aici? 🙂
    Imi inchipui ca va iesi gras si negru

  8. vasidubreu

    April 16, 2013 at 9:32 am

    Simona, sa vedem pana la sfarsit:))
    Asa sper si io!!!
    Pupicei!

  9. Dani P.

    April 16, 2013 at 11:11 am

    Tu vrei sa ne pui in priza 🙂 Eu astept doi ani si tu il faci in doua saptamani si jumatate ! Bravo !

  10. vasidubreu

    April 16, 2013 at 12:01 pm

    Dani, eu nu am rabdarea :))
    Cred ca si curiozitatea, pe langa patima pamantului ma impinge de la spate :))
    Urmeaza square foot gardening ""))
    Pupicei!

  11. Anonim

    April 16, 2013 at 12:28 pm

    in loc de crengi tocate ,pot folosii trestie de balta? e uscata.e de anul trecut. sunt tare curioasa sa vad daca pot face si eu.imi doresc din toata inima
    cu multa dragoste,Geta

  12. Anonim

    April 16, 2013 at 12:36 pm

    si inca ceva, te rog mult.fotografiaza tataneasa acum in gradina
    .am fost ieri pe camp si am luat urzici si sper eu,tataneasa si le-am plantat.
    de urzici sunt sigura ,dar tata, nu stiu daca e planta potrivita
    as vrea sa vad cum arata in faza asta ,ca nu are floare si nu o recunosc …….
    scuze ca m-am lungit atat
    dar tu cu samanta prieteniei esti ,,de vina,,.a prins radacini si aici la Dragasani
    cu aceeasi multa dragoste,Geta

  13. myky

    April 16, 2013 at 1:09 pm

    'Myky,
    inafara de faptul ca nu am avut inaltimea gramezii ideala, ma straduiesc sa respect ce scrie. Urmatorul am sa il fac exact cum se cere :)) Am sa scriu despre rezultat, cu siguranta!
    Pupicei! ''

    Pai pe mine fix asta ma intereseaza, cantitati mai mici, pentru capacitatile mele de gradina micuta.

  14. vasidubreu

    April 16, 2013 at 6:44 pm

    Geta, fetita, ma faci invidioasa, cu trestia ta :)))
    Daca iese ceva nemaipomenit??? Sa incerci neaparat si sa imi spui cum decurge operatiune :))
    Iti fac o postare cu poza de tataneasa, asa mica cum se prezinta la ora asta, ok?
    Pupicei!

  15. vasidubreu

    April 16, 2013 at 6:47 pm

    Myky, in carte scrie ca se face un fel de tarc inalt de 1,5m sa poti sa capeti inaltimea potrivita si asa iti este mai usor sa obtii inaltimea, dar sa fie facut in asa fel, incat sa poti sa il deschizi si sa intorci compostul bine.
    Dar sa vedem metoda mea si iti spun cum iese. Maine il intorc iar :))
    Pupici!

  16. myky

    April 16, 2013 at 6:59 pm

    ok, astept si eu rezultatul. o seara buna!

  17. greenzonelife

    April 16, 2013 at 8:30 pm

    Abia astept sa vad ce iese 🙂 Ca si eu is din aia nerabdatoare. Spor!

  18. vasidubreu

    April 17, 2013 at 6:16 am

    Green, din zi in zi ma uita sa vad cum isi schimba culoarea :))
    Anunt rezultate!!!
    Pupici!

  19. Aurelia

    April 17, 2013 at 6:43 am

    Momentan "compostul" este pe lista cu "ce mi-as dori sa fac dar nu pot inca". Asta pentru ca eu stau la bloc si merg numai la doua saptamani la tara. Acolo resturile menajere sunt sortate si merg la animale.

  20. Anonim

    April 17, 2013 at 7:50 am

    azi incerc sa pun in practica,operatiunea,,trestia de balta.
    multumesc ,multumesc,multumesc!!!!
    cu dragoste Geta

  21. vasidubreu

    April 17, 2013 at 12:28 pm

    Aurelia, daca vrei sa faci, nu este neaparat sa pui resturi menajere, ele pot fi inlocuite cu balegar de vaca, gainat de pasare, tocatura de iarba sau buruieni verzi,puse in proportia pe care am zis-o.
    Cantitatea mare este cea " maro" care da carbonul, cealalta este mica si o poti rezolva repede, daca ai posibilitatea bineinteles.
    Pupicei!!

  22. vasidubreu

    April 17, 2013 at 12:29 pm

    Geta, astept experiente si rezultate, ori de care ar fi ele :))
    Pupicei!

  23. Anonim

    April 17, 2013 at 4:59 pm

    Gata,am preparat amestecul de trestie si adaosurile aferente.Acum astept cu nerabdare.Oricum,i-am inebunit pe ai mei.Ha-ha.
    E asa o bucurie pe mine,parca am redescoperit jocurile copilariei.
    Nu cred ca ar fi deplasat sa spun ca sunt fericita.
    Si pentru asta iti multumesc.
    Cu multa dragoste,Geta

  24. vasidubreu

    April 18, 2013 at 6:43 am

    Geta, vrei joaca, stai sa vezi….urmeaza!!!
    ( ha,ha,ha)
    Pupici!

  25. Mirelun

    April 29, 2013 at 10:49 am

    Buna Vasi, cum mai este compostul? Am strans si eu crengi si corzi din vita de vie.

  26. vasidubreu

    April 29, 2013 at 11:32 am

    Mire, deseara postez poze cu compostul rapid la 18 zile :))
    Tu le-ai tocat?

  27. Mirelun

    April 29, 2013 at 2:47 pm

    Nu, inca nu am tocat. Mi-ar prinde bine cateva sfaturi, am gasit locul pentru plasarea gramezii in gradina si am strans acolo crengi,urzica,frunze si cartoane.

  28. vasidubreu

    April 30, 2013 at 10:06 am

    Mireluna fetita, secretul unui compost de calitate este maruntirea materialului si proportia dintre cele " maro" si cele " verzi" de 20/1
    Daca vrei, iti trimit si tie pe mail un document despre compost, complet :))) (cred ca nu ti l-am trimis, nu?)
    Daca ai intrebari, oricand, cu placere :))
    Pupicei!

  29. liana

    June 6, 2013 at 9:20 am

    Am din nou o intrebare: ati calculat exact dupa tabelul acela ce sa puneti, sau ati pus o parte "azotoase" si doua parti "carbonoase" cum zice acolo? O sa va innebunesc vara asta cu intrebarile :))

  30. vasidubreu

    June 6, 2013 at 7:45 pm

    Liana,nuuu, o parte azot si 20-30 parti carbonoase.
    Si poti sa ma innebunesti, o sa rezist :)))))
    Pupici!

  31. Catalin

    February 19, 2014 at 10:30 am

    un alt articol interesant despre compost http://manancabio.ro/cum-sa-faci-compost/

  32. o femeie

    July 27, 2014 at 12:30 pm

    inspirata de voi (si altii), fac acum compost pe balcon. Cum resturile la un aprt. sunt mici… cantitatea produsa e mica, dar macar nu mai cumpar saci de pamant primavaraa.
    Intrebarea mea este: cum compostez radacinile? Am pus resturile de la salate, inclusiv radacinile cu pamant, a trecut deja o perioada de fermentare, resturile vegetale s-au descompus destul de bine, arata la mana fix ca pamantul negru de padure, dar de cate ori amestec (la cateva zile) vad ca radacinile sunt inca acolo la fel de vizibile….

    • vasidubreu

      July 27, 2014 at 6:51 pm

      Daca toci resturile mai dure cat mai marunt poti, ele se vor descompune mai usor, dar cerne compostul, iar resturile grosiere le lasi sa tina drept maia pentru noul compost. Incearca sa apelezi la maculatura colegilor, prietenilor care o arunca sau zatul de cafea de la serviciu:)))

  33. lorenzzo

    August 15, 2014 at 6:03 am

    Buna! Am hotarat sa fac si eu compost de cateva zile, dar cantitatea nu e mare, adaug la ea de fiecare data cand am resturi organice (mai ales coji de pepene), apoi acopar cu frunze si crengi si pamant, ud gramada si o las. Deocamdata nu am rascolit-o, doar observ ca se aduna muste si musculite (sper sa nu deranjez vecinii. Este in regula faptul ca adaug mereu cand am resturi sau ar trebui sa las gramada sa-si faca treaba. As dori si un link sa mai citesc si alte retete; a mea are 1 parte ''maro'' si 3 parti ''verde''. Nu cred ca am pastrat proportia, in plus adaug si pamant din cand in cand. Mersi anticipat!

    • vasidubreu

      August 16, 2014 at 5:20 am

      Pai trebuie rascolita pentru ca sa inceapa sa se descompuna mai repede si daca poti adauga macerat de urzica si tataneasa, mai repede se face.
      Tocmai in postarea aceasta am scris despre si poti da o cautare pe blog " compost" si mai gasesti postari mai multe. Incearca sa pastrezi proportia, ca alfel ori " se topeste" prea repede, ori nu se descompune usor.

  34. Anonim

    February 19, 2015 at 12:34 pm

    http://mranita.ro/ …pentru cei interesati de ingrasamant natural

  35. Pingback: Compost rapid – rezultatul | Magazinul De Acasă

  36. Oana Sarbu

    February 7, 2017 at 5:27 am

    Buna dimineața! Felicitări pentru tot…Alte cuvinte sunt de prisos. V-am descoperit abia de câteva zile,tot căutând informații pentru înființarea primei mele grădini bio. Am o gradina necultivata de câțiva ani(intr-o alta localitate) pe care ,eu și soțul meu ne-am hotărât să o cultivăm din această primăvară.Deja comandasem semințele când v-am descoperit…Poate la anul. Semințele sunt cumpărate de la o asociație care se ocupa cu “salvarea semințelor românești”.Ieri am inceput sa fac un mic experiment cu realizarea compostului,am pus ce am găsit prin curte,cartoane,coji de oua,resturi de legume și balega de cal pe care am luat-o de pe strada după ce a trecut un nene cu o căruță😀.Am acoperit cu o folie și aștept,doar că,am uitat sa va spun am pus totul intr-o grajd vechi,e bine?Am tot citit de răsaduri că,s-a făcut o mare amestecătură în capul meu.Vreau să pun semințele in pahare,in casă dar,acum nu stiu daca e bine sa le pun spre sfârșitul lunii. Ma refer la roșii,ardei,vinete. Dacă e prea devreme va rog să-mi spuneți când pot să demarez.Paharele vor sta la loc de cinste in casă,lângă o fereastra spre sud. Am citit despre asocierea plantelor pentru a se ajuta reciproc,o să fac și eu treaba asta roșie cu busuioc,castravete cu ceapa… În speranța că nu v-am deranjat prea tare,aștept răspuns,va urez sănătate multa,putere de muncă,și spor la grădinărit.

    • Vasi Dubreu

      February 7, 2017 at 6:38 am

      Buna Oana draga! Multumesc pentru aprecire!
      Daca ati fost in stare sa luati balega de cal de pe drum, pentru care va felicit, veti fi in stare sa faceti tot ce va doriti pentru o gradina bio 🙂
      Pentru un compost rapid, sa tineti cont de proportii si de sfaturile de mai sus. Nu este nici o problema ca l-ai facut intr-un grajd, numai sa ai loc sa intorci gramada..daca ai optat pentru compostul rapid. Rasadurile pentru gradina poti sa le pornesti pe la mijlocul lui februarie pentru vinete si ardei si la inceputul lui martie pentru rosii. Le pui in paharele, insa organizeaza-te si pentru un repicaj. Pentru ardei si vinete sunt bune si cartoanele de la hartia igienica, pentru rosii sunt prea mici, merg bine paharele de iaurt sau smantana mari. Temperatura trebuie sa fie mai mare pana germineaza, in jur de 22-24 grade, apoi ea poate scadea si la 18-20, insa cel mai important este sa ai lumina si sa intorci zilnic paharele cu rasaduri, pentru ca ele ai tendinta sa se etioleze catre lumina.
      La asociere cepei cu castravetele, este bine de precizat ca vei cultiva un rand de ceapa langa stratul cu castraveti, deoarece, daca le combini, ceapa va fi umbrita de castraveti si se va mani.
      Am vazut ca ai dat si like paginii de pe Facebook. Daca ai intrebari, poti intra si acolo si iti voi raspunde cu drag 🙂
      Nu m-ai deranjat, din contra 🙂 De aceea am un site, sa ajut oameni!

  37. Oana Sarbu

    February 7, 2017 at 7:22 am

    Sunteți minunata. Mulțumesc pentru răspunsuri. Am loc în grajd suficient să-l întorc,am avut multe cutii mari de carton,și pot să mai procur o grămadă fara costuri să mai fac o grămadă dar nu am materie verde…Cred că aștept până la primăvară. In casă este în permanență cald,deci nu o să fie o problema,am ales cameră cu fereastra spre sud sa aibă lumina toată ziua,iar la brazda cu ceapa și castravete m-am gândit să pun pe margine ceapa și în mijloc castraveții. Este o idee buna? Mulțumesc din suflet!

    • Vasi Dubreu

      February 7, 2017 at 9:15 am

      Hm, nu stiu daca este o idee buna, pentru ca ar trebui sa calci pe ceapa ca sa ajungi la castraveti. Eu am straturi separate, exceptie facand stratul de morcov care are pe mijloc 2 randuri de ceapa, pentru a indeparta musca morcovului si morcovul se tunde si nu se uda ca si castravetii de 2 ori pe zi, si am mai pus si intre doua randuri de rosii, din aceleasi considerente cu udatul rar, insa numai in straturile mai late, in care am putut sa pun si sa nu fie afectate de rosii. La mine nu se face ceapa de ceapa, insa o pun din drag si pentru ca doresc sa ma duc in gradina si sa culeg totul pentru o salata 🙂 🙂

  38. Oana Sarbu

    February 7, 2017 at 8:31 am

    Offf…Dacă mai citeam încă o dată comentariile înainte să scriu… Am găinaț de la vreo 30 de găini strâns din toamna și până acum( mama îl folosește la gradina de acasă) și as putea sa iau din el sa combin cu cartoane. Aș mai face o grămadă că-mi place tare mult .

    • Vasi Dubreu

      February 7, 2017 at 9:17 am

      Da, este plin de azot acest gainat de pasare si este unul dintre cei mai buni fertilizatori…avand si fosfor 🙂 Poti sa combini cand faci prima amestecare a gramezii, daca tu consideri ca a fost azot putin. Daca zici ca iti place…esti deja prietena mea 🙂 🙂

  39. Oana Sarbu

    February 7, 2017 at 10:31 am

    Mulțumesc tare mult,revin peste câteva zile cu noutăți despre starea compostului,acum trebuie sa aștept 4 zile…Dar tot mai trag un ochi pe sub folie. O zi buna!

    • Vasi Dubreu

      February 7, 2017 at 11:32 am

      Ok, te astept!! 🙂

  40. Oana Sarbu

    February 8, 2017 at 4:58 pm

    Și ninge,și ninge,și eu rup la cartoane și le ud și mai trag cu ochiul la grămadă mea. Mai iau o pauză și intru sa mai citesc cate ceva,Doamne ce frumos povestești,mă încărca cu energie pozitivă multa,multă.Acum în altă ordine de idei,mama mea se ocupa de gradina de acasă în care cultivă o sumedenie de roșii(plantele ei preferate). Anul trecut am tot căutat pe net soluții bio de îngrijire,și am găsit o rețetă cu drojdie,zahar,și cenușă. Roșiile au avut categoric alt gust,cu miros de vrej cum îmi place mie să-i spun.

    • Vasi Dubreu

      February 9, 2017 at 6:03 am

      Da, drojdiile au ciuperci bune care sunt intretinute de zahar si care vor lupta impotriva ciupercilor rele, ridicand imunitatea plantelor in acelesi timp. Acelasi efect il are si laptele sau zarul. Cenusa are potasiu, element care pe langa rolul in aparare..face ca rosia sa aiba gust, sa nu fie fada 🙂 Rosiile sunt si preferatele mele 🙂
      Daca ai intrat in categoria articole pentru suflet, ai dat de “gramada de pasiune” care ma inunda….

  41. Oana Sarbu

    March 12, 2017 at 6:06 am

    Buna Vasi,compostul nu mi-a ieșit..Nu am avut înălțimea necesară,insa nu m-am descurajat.Am făcut din compoziția lui straturi inaltate,2 mici și două mari așa cum am învățat de la tine cu tălpile de la casa veche. Am pus în unul mic,de proba, usturoi și mi-a răsărit. Însă nu mă las nici în privința compostului,am inceput sa-mi strang materie prima pentru alta grămadă.Acum ,am nevoie de ajutorul tau.Mi-au răsărit plăntuțele in rasadnitele improvizate de mine și nu știu la cât timp să le ud,să nu greșesc și să stric minunăție de roșii,ardei și vinete. Mulțumesc pentru sfaturi și îți doresc o duminică plăcută ție și familiei tale.

    • Vasi Dubreu

      March 12, 2017 at 12:31 pm

      Oana, ai facut bine cu straturile, si eu mai fac la ele, si mici, si mari, si suprainaltate si joase…o placere sa lucrezi cu ele 🙂
      Rasadnitele sunt afara sau in casa in ghivece? Oricum tu trebuie sa te uiti la sol, daca este uscat, le uzi, daca este deja umed, nu mai insisti. Eu folosesc un pulverizator mic si ud solul cu apa sau cu ceai de foi de ceapa. De maine incep si cu urzica.La ardei si vinete poti pune mai des, insa la rosii mai cu grija. Sper sa nu le ai dese, pentru ca poti risca caderea plantutelor. In momentul in care apar frunzele adevarate, le poti repica.
      Deci sa imi spui ce fel de rasadnita ai, apoi mai vedem cum le aranjam 🙂

  42. Oana Sarbu

    March 15, 2017 at 4:25 am

    Buna dimineața. Răsadurile sunt in casă,unele in ministerele pe care am învățat să le fac tot de la tine,și altele sunt puse în tavitele de plastic pe care le arunca cei de la magazinele Brico😃.Doar gogoșarii și roșiile prunisoare nu au răsărit,în rest,au răsărit în proporție de 90% …Eu zic că e bine. Mulțumesc pentru sfatul cu ceaiul de foi de ceapa,chiar am strâns destule sa prepar azi,și mâine o să le ud. O zi frumoasa.

    • Vasi Dubreu

      March 15, 2017 at 6:50 am

      Daca sunt in casa, le uzi exact cand vezi cu ochii ca solul este uscat. Incerci si cu degetele sa te obisnuiesti cu textura si cu pamantul. Eu am o mare dragoste fata de pamant, compost, mranita si nu imi plac rasadurile facute in hartie igienica, spre exemplu…Chiar daca este mai comod si mai curat….mie nu imi place, clar! Daca vrei sa intri in grupul meu de gradinarit, poti sa mai aflii amanunte, asa cu timplu 🙂
      https://www.facebook.com/groups/710279965800291/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in CUM SE FACE

To Top