Connect with us

Magazinul De Acasa

CUM SE FACE

Utilizarea Serului Lactic (lactobacillus)

Daca tot am posibilitatea sa verific existenta bacteriilor lactice in preparate, dupa cateva cercetari vin cu o schimbare.
In frigider am observat ca aceste bacterii ” dispar” si, cum vreau sa obtin o cultura buna de lactice, am sa folosesc metoda cu zaharul, deoarece bacteriile lactice “se hranesc” cu el( si nu numai, dar el imi este cel mai la indemana). Deci voi pune zahar parte pe parte in serul initial si il voi pastra la temperatura camerei. Bine ca cercetez in continuare si luni, mai pun o astfel de proba la microscop sa vad daca este OK. Revin.
Cum utilizam serul lactic:
In postarea despre starter (serul lactocacillus), am invatat sa il facem si sper ca va fi ajutorul meu de nadejde in lupta impotriva bolilor ( in special mana), utilizandu-l in preventie.
ate
Serul initial il ” conservam” as spune, sau mai bine zis il tinem in viata ca si cultura de bacterii lactice cu zahar, parte pe parte si il tinem la temperatura camerei. Din acesta ne preparam solutia de lucru.Din serul  lacto initial pe care l-am preparat, se face solutia de lucru:
1 parte ser concentrat / 20 parti apa (neclorinata)
mai simplu, intr-o sticla de 500 apa, se pun 2 linguri de ser.




Din aceasta solutie se prepara celelalte solutii :))
1 lingura/ 1 litru apa, pentru plante, pulverizare foliara si pe sol
2 linguri /1 litru apa, pentru pulverizarea gramezii de compost
1 lingura/ litru, in galeata cu solutia de apa si ingrasamant organic, serul se pune inainte cu cateva ore, deobicei seara, inainte de ziua utilizarii continutului.
2 -3 linguri/litru apa pentru desfundarea si eliminarea mirosurilor urate din chiuvete, canalizari, incaperi animale
– probabil il voi folosi si pentru iaurt, dar despre cat de benefice sunt bacteriile lactice, voi vorbi intr-un alt articol :))

Ziarul Bokashi care se utilizeaza pentru compostarea Bokashi (intr-un articol viitor)
– 1 parte solutie de utilizat + 6 parti apa +1/3 parte zahar,
– se amesteca, se pune intr-o tava in care se pun la inmoi ziare, hartii..

Cand acestea s-au inmuiat bine, le trecem intr-un punga cu inchidere ziplock, scoatem aerul cat putem si le lasam la intruneric 10 zile, pentru o inoculare buna a ziarelor.

Dupa 10 zile, le scoatem, le uscam si le folosim ca inocule de bacterii lactice in compostul Bokashi.



In urmatorul articol voi forma o galeata cu compost, utilizand aceste ziare :))))

Gradinariti cu dragoste!

 

Continue Reading
Advertisement
49 Comments

49 Comments

  1. ciumafaiul de toamna

    March 29, 2015 at 1:57 pm

    adica ce am inteles noi de-aici???? facem un compost Bokashi pe post de vaccinuniversal???plantele care vor "hali"compostul asta vor capata o imunizare la microbozaurii de mana si alte preanecurate boil????sau am priceput in gura ?

    • vasidubreu

      March 29, 2015 at 5:12 pm

      Nu. Facem rost prin acest ser, de ceva bacterii lactice ( si sunt, pentru ca le-am vazut la microscop:)), si ele ne vor ajuta sa mentinem solul sanatos, la fel si plantele. Aceste bacterii, pe care le intalnim si in iaurt sau in muraturi, pot tine la distanta micozele si bacteriile rele, de aici si speranta mea ca pot lupta impotriva manei (cea care m-a suparat anul trecut) si nu numai. Acest lucru il voi face prin pulverizarea lui, in dilutia scrisa, pe plante si sol.
      Pentru compostul Bokashi, este o alta intrebuintare a acestui ser, compost care se face mai rapid si fara miros si care va ajunge si el in gradi :))
      Dupa ce il voi pune la treaba si voi vedea ceva trendy, voi avea mai multe de povestit, sunt sigura :))
      Pupici!

  2. Dani P.

    March 29, 2015 at 5:02 pm

    Gradinaresti stiintific, Vasi 🙂

    • vasidubreu

      March 29, 2015 at 5:17 pm

      Da, este un pic de stiinta, dar este tare simpatica si acest ser pune bazele laboratorului meu de gradina :))
      Pup!

  3. myky

    March 30, 2015 at 6:05 am

    Gata, m-ai convins, vreau si eu 'ceai Bokashi':). Felicitari!

    • vasidubreu

      March 30, 2015 at 10:35 am

      Ma bucur daca te-am convins, astept impresii de " calatorie" :))))
      Pupici!

  4. Ana-Maria Pana

    March 30, 2015 at 8:27 am

    Lupta impotriva manei, zici? Pai atunci lupta sa fie! 🙂

    Eu am facut, dupa fiecare postare a ta, tot ce ai zis. Am solutia cu ou si cu otet la "dospit", a facut apa cu orezul…, iar pentru ca vineri s-au implinit la mine 7 zile de cand am facut apa cu orez, am luat lapte si am inceput solutia aceasta lacto… Insa, pentru ca nu mi-a fost clar si nu te-am mai intrebat, laptele cu zeama aceea de orez l-am tinut (de vineri pana azi) in casa, nu in frigider. Acum inteleg ca trebuia in frigider?
    Oare sa fac alta acum, pe care s-o tin doua saptamani in frigider?
    (cand imi e gata solutia asta incep si cu pestele, apoi si cu ziare… si mai astept 🙂 )

    Oricum, eu iti multumesc tare mult ca impartasesti cu noi toate astea. Abia astept sa le am gata pe toate si sa le vad efectele.
    Esti cea mai tare!!!!
    🙂

    • vasidubreu

      March 30, 2015 at 10:52 am

      Asa si trebuia sa o tii, in casa. Vorbeam despre serul final si solutia de lucru ca se tine in frigider. La tine, daca ai avut lapte mai bun, " branzica" o sa se ridice deasupra, eu am folosit din comert, degresat, si a fost cam moale..dar este bun si asa, pentru ca l-am verificat la microscop :))
      Azi vreau sa cladesc o galeata pentru compost Bokasi, dar nu folosesc ziarele, pentru ca nu sunt gata, am sa folosesc pulverizarea straturilor cu solutie de lucru diluata. Am adunat de cateva zile deseuri menajere care nu mai suporta amanare si plus ca sunt si curioasa :)))
      Eu am citit mult despre aceste bacterii lactice si imi pun toata speranta in ele ca imi va apara rosiile, nu de alta, dar am pus atat de multe soiuri, ca ar fi pacat :(.
      Fii cu ochii pe mine, pentru ca vin cu noutati la care folosim serul :))
      Pupici si multumesc pentru compliment!

    • Ana-Maria Pana

      March 30, 2015 at 12:13 pm

      Tu iti pui toata speranta in bacteriile lactice, iar eu imi pun toata speranta in tine 🙂 nu ai idee ce speranta mi-ai dat cu aceste solutii 🙂 ma si vad ca sub un clopot de sticla, protejata, eu si plantele mele, de toate relele posibile :))

      Cel putin eu astept cu interes continuarea.
      Multumesc inca o data!

    • vasidubreu

      March 31, 2015 at 5:15 am

      Ana-Maria, daca dam gres, macar suntem amandoua :)))))Ne plangem una la alta:)
      Oricum o sa iasa ceva bine din povestea asta, nu ne putem condamna vreodata, ca nu am incercat orice metoda fara chimicale.
      Pupici!

  5. oana a

    March 31, 2015 at 6:35 am

    Ei da, mi te si imaginez intr-un halat alb, cu boneta, manipuland cu grija toate recipientele astea cu solutii minune! 🙂 Eu nu stiu cum ai atata timp de studiu si de experimentat, te admir foarte tare pt tot ce faci. Sper ca acum ca s-a mai marit ziua si ajung si eu ceva mai devreme de la serviciu sa ma mobilizez si sa aplic din secretele pe care ni le impartasesti. Te pupacesc si iti multumesc pt ponturi! 🙂

    • vasidubreu

      March 31, 2015 at 10:37 am

      Ei, halatul il am la serviciu, acasa imi pun sortul de blugi, in care am aproape orice( sfoara, marker, scoci, seminte, etichete…manusi), iar in solar am pus un clipboard cu un pix legat, in care imi notez data si ce fac :)))
      Pai de la 6.30 pana la 11 seara, tot mestesugesc, poate si inainte de a pleca la serviciu, si apoi dupa.
      Gandul ca am ceva nou in lucru, ma face sa ma trezesc mai repede si mai plina de avant muncitoresc.
      Sper din suflet ca solutiile mele sa dea si randament nu numai curiozitati:))
      Pupici!

  6. Mihaela T

    April 12, 2015 at 6:31 pm

    Vasi, Paste fericit alaturi de cei dragi!

    Cu drag,
    Mihaela

    • vasidubreu

      April 12, 2015 at 7:12 pm

      Un Paste fericit si voua!
      Cu copiii aproape de noi, am si uitat de urari :))))
      Te imbratisez cu drag!

  7. Ana-Maria Pana

    April 14, 2015 at 9:43 am

    Hristos a inviat!

    • vasidubreu

      April 14, 2015 at 6:26 pm

      Adevarat a inviat!
      Cum stam cu serul?

  8. balaurdegradina

    April 26, 2015 at 10:31 am

    Intreb, nu dau cu paru', deci incearca sa nu te enervezi (domisoara Nilca, stiu ca ranjiti serafic, de undeva de dincolo de nori, da a sosit momentul razbunarii pentru rezistenta mea acuta la tot ceea ce-ar insemna chimie, elemente si eprubete)… tot zici chestii despre bacterii lactice si alte chestii dintr-astea intelectuale…dar o stropeala cu un zer diluat nu ar avea un efect analog?
    Intreb asa, in principiu, ca tocmai am pus si eu la dospit un starter dintr-asta lacto…lacti… stii tu de care.

    • vasidubreu

      April 26, 2015 at 4:40 pm

      Nu este acelasi lucru:))))))))
      Are si ala rolul lui, dar fara bacterii. Pe acestea le mai poti gasi in iaurtul acela cu bididus…stii ce zic? Aceste bacterii imbogatesc viata din sol, ajutand totodata la descompunerea materialului din compost. Uneori, radacinile plantelor nu pot asimila anumite elemente, decat descompuse de astfel de bacterii.
      Astept sa vad daca totul merge bine!!
      Pup!

  9. valentin

    July 10, 2015 at 6:54 pm

    Buna ziua! am facut si eu acest ser lactic dupa instructiunile dumneavoastra. Acum am cateva nelamuriri: Serul lactic initial “se tine in viata cu zahar parte pe parte” – adica sa zicem la o cana de ser pun o cana de zahar? Apoi din serul initial pun 2 linguri la 500ml de apa si din aceasta solutie fac celelalte solutii enumerate de dvs? adica pt plante, compost etc? Va multumesc anticipat pentru raspunsurile care sunt sigur ca vor veni si pentru toata activitatea de “cercetare”.

    • Vasi Dubreu

      July 10, 2015 at 10:02 pm

      Da, exact asa! Ati priceput bine. Din solutia de lucru se prepara celelate.
      Numai bine!

  10. Viorica

    August 6, 2015 at 8:05 pm

    Draga Vasi, am facut si eu serul Bokashi. Azi am strecurat zerul de sub branza si am amestecat cu zahar parte pe parte. Maine am sa stropesc straturile.
    Tu ai avut succes cu el? Spune-ne ce ai observat.
    Multumesc ca imparti cu noi aceste sfaturi pretioase. Viorica

    • Vasi Dubreu

      August 7, 2015 at 9:10 am

      Pai cum sa evaluez calitatile….eu spun ca, daca am o gradina sanatoasa, rosiile pline ochi de rod, plina si de buruieni( fara sa glumesc, zic ca este si acesta un criteriu al sanatatii solului), atunci cred ca si-au facut efectul, nu numai serul, ci si extractele si maceratele. Sa nu uiti sa faci solutia de lucru prima data, da? Pulverizeaza si pe gunoiul menajer si ascunde-l sub cartoane, in locurile din gradina in care nu ai nimic cultivat, sau ai scos recolta… Stii ce zic?

  11. Viorica

    August 7, 2015 at 11:17 am

    Da, am sa fac solutia de lucru exact asa cum ne-ai invatat 🙂
    Nu se strica solutia asta cu zahar in timp? ca miroase urat tare. O sa o pun pe sol si pe compost, ca am cam 2 litri, imi ajunge o vreme.
    Folosesc de asemenea si extractul de calciu de ceva vreme si vad ca plantele arata f bine chiar daca e caldura mare.
    Ai dreptate, asta e cea mai buna dovada ca functioneaza solutiile.
    E ok daca stropesc plantele pe frunze saptamanal cu calciu, cu solutia Bokashi si cu macerat de tataneasa la interval de o zi doua intre stropiri?
    Nu e prea des?
    .

    • Vasi Dubreu

      August 7, 2015 at 11:37 am

      Nuuu. Sper ca ai mai mult timp sa o folosesti, ca eu asa rar dau cu ea…din lipsa de timp. Eu ma simt mai in siguranta cu solutiile gata preparate….in caz de urgente, am pe ce pune mana :))

  12. Daniela

    August 22, 2015 at 1:53 pm

    Buna, ma puteti ajuta si pe mine cu o informatie? Am pornit si eu pe calea agriculturii eco si am inceput un starter de bikashi doar ca dupa 18 zile laptele nu s-a separat si are un miros ciudat, credeti ca ar trebui sa-l strecor si sa folosesc „zerul„ plin de microorganisme sau sa arunc tot experimentul si sa-l cataloghez drept experiment esuat? Mentionez ca laptele folosit e lapte integral de casa iar deasupra borcanului s-a ridicat un strat gros de smantana, ceea ce ma duce cu gandul ca poate trebuia sa folosesc un lapte ceva mai degresat. Va multumesc

    • Vasi Dubreu

      August 22, 2015 at 5:35 pm

      Daniela, cred ca poti incerca, nu are ce sa fie rau. Laptele sper ca nu l-ai fiert… Trebuia sa se ridice, asa se face cand laptele este gras. Eu am folosit unul pasteuriyat din comert si a ramas la fundul vasului, dar bacteriile tot au existat. Strecoara si fa solutia de lucru. Ce ramane pune la compost sau in gradina prin straturi…Ai cont fb?

  13. Daniela

    August 26, 2015 at 12:02 pm

    Nu am cont fb.

    • Vasi Dubreu

      August 26, 2015 at 9:05 pm

      OK.

  14. Daniela

    August 27, 2015 at 12:54 am

    Incerc a treia oara sa iti raspun.Nu stiu de ce nu pot sa postez ceea ce scriu.dupa ce il trimit imi apare timp prea scurt si se sterge tot.Sunt incepatoare.este primul comentariu pe care il scriu.

  15. Daniela

    August 27, 2015 at 1:01 am

    A mers.Probabil scriu prea incet.
    Multumesc pt sfat.Laptele a fost integral de vaca si nefiert.Dupa 18zile in borcan arata ca o masa compacta (inchegat).L-am strecurat si a rezultat cam700ml ser lactic din 1,5l lapte,restul a fost branza si smantana..Am respectat intocmai indicatiile tale.

  16. Daniela

    August 27, 2015 at 1:08 am

    Cu starterul am dat gres,l-am facut de trei ori.Prima data l-am tinut 8 zile dar a mirosit de nu puteai sa te apropiii de el.A doua oara l-am tinut 5zile,aceeasi poveste.A treia oara am spalat orezul intr-o apa si in cele 5 zile de fermentare l-am agitat de doua ori.A fost ok,avea miros placut a otet,borcanul a fost tinut la intuneric in dulap.

    • Vasi Dubreu

      August 27, 2015 at 4:26 pm

      Comentariile asteapta aprobarea, de aceea nu le vezi imediat ;))
      Din greseli invatam, si da, cam a otet trebuie sa miroasa. Ai gradina mare? Cultivi de toate? Folosesti si macerate sau extracte?

  17. Daniela

    August 28, 2015 at 12:58 am

    Eu stau la bloc.vara aceeasta a fost f.cald.Borcanul cu lapte l-am tinut in bucatarie pe masa la lumina.In casa au fost si peste 30 grade C.Am gresit unfeva?

    • Vasi Dubreu

      August 28, 2015 at 2:01 pm

      Se poate sa fi fost prea cald, nu am idee, dar daca ai reusit pana la urma, inseamna ca tot rau spre bine :))))

  18. Daniela

    August 28, 2015 at 1:08 am

    Crezi ca as putea folosi serul lacto in livada?As putea stropi acum foliar pomi impotriva fainarii,rapanului la meri si moniliozei?ar stopa sau macar incetinii evolutia bolilor?
    Nu am o gradina mare dar avem pomi fructiferi si arbusti si vreo 1-2ari de gradina.
    Am folosit macerat de urzica si tataneasa,iar pt daunatori am folosit infuzie de vetrice.

    • Vasi Dubreu

      August 28, 2015 at 2:09 pm

      In general toate retetele astea bio sunt pentru toata curtea, gradina si livada. Serul nu vindeca neaparat bolile, ci intareste planta, mentine solul sanatos pentru ca radacinile plantelor sa isi ia substantele usor.
      Bolile pe care le-ai enumerat tu, sunt boli micotice si le-ar trebui stropiri macar lunare cu ceai de parul porcului sau foi de ceapa. Aceste doua ceaiuri sunt antimicotice..a si zarul sau laptele :)))
      Vetricea este singura planta care nu o am din colectia plantelor de leac din gradina.

  19. Daniela

    August 28, 2015 at 1:23 am

    Infuzia de vetrice a fost buna pt paduchi negri de pe fasole si bob,dar am stropit in perioada de inflorire, au disparut paduchi negri dar si insectele bune au “fugit”asa ca am ramas doar cu masa verde fara rod….Mai invata omul,daca vrea.In schimb la pruni paduchi gri nu au cedat deloc.cred ca le-a placut ceaiul,am incercat si cu macerat din coji de citrice,macerat de usturoi cu ulei,sapun,ardei iute.si alcool dar fara rezultat.
    Mult succes in ceea ce faci!Sanatate tuturor!

    • Vasi Dubreu

      August 28, 2015 at 2:17 pm

      Poti sa te mai gandesti la o varianta, pentru care fasolea si bobul nu au facut rod. In momentul in care le pui prea tarziu, si ma refer la bob sau fasolea cea cu bobul mare si flori rosii sau albe, ele fiind urgenta intai, din cauza caldurii, florile avorteaza, dar s-ar putea sa ai surpriza, acum spre toamna, cand vremea se mai raceste si sa te trezesti cu niste pastai frumoase( poate la fasole..ca bobul s-a dus)
      Dar zic si eu din experienta…insa tu stii ce se petrece la tine.
      Eu am dat cu extract de usturoi si ghimbir, dar a fost inainte de a inflori, asa s-a nimerit…si poate ca am descurajat purecii sa mai vina :)))
      Pupici!

  20. Daniela

    August 30, 2015 at 12:18 pm

    Salut!Multumesc de sfaturi….in gradina am folosit des laptele si zerul cu adaos de tinctura de iod chiar si la pomi

  21. Daniela

    August 30, 2015 at 12:29 pm

    Piersicii au primit in plus doua tratamente cu zeama bordeleza in primavara pt basicarea frunzelor.
    Cuprul metalic 50%(champ,turdacupral,alcupral etc…)se pot folosi in gradina bio?

    • Vasi Dubreu

      September 1, 2015 at 12:40 pm

      Sincer, nu stiu pentru ca nu folosim. Eu tin la un “primitivism”aparte in legatura cu solutiile cu care dam, chiar daca multe din fructe se mai strica.La noi este un soi de piersici albe, care este mai rezistent, ceilalti nu prea se fac la noi, fiind zona de munte.

  22. Viorica

    August 31, 2015 at 1:24 pm

    Eu am inceput sa dau cu solutie Bokashi si cu ser de calciu destul de tarziu, dar si asa s-a vazut diferenta pe plante. Ma refer la ardei, vinete, praz, varza kale, telina, mangold, castraveti… Plantele s-au intarit si rodesc ca nebunele. Pentru rosii cred ca a fost cam tarziu. Anul viitor o sa incep mai devreme. Multumesc inca odata ca ai impartit cu noi experientele tale.

    • Vasi Dubreu

      September 1, 2015 at 12:44 pm

      Viorica ma bucur tare mult sa aud :))) Da, la rosii trebuie gandit mai din primavara. Eu am o solutie in frigider si imi dau seama ca bacteriile sunt vii, prin faptul ca sticla de plastic se umfla, lucru care inseamna ca se inmultesc si emit gaze :))) Ai vreun plan cu gradina ta pe timpul iernii?

  23. Viorica

    September 1, 2015 at 1:26 pm

    Ar trebui sa tin in frigider solutia concentrata? Ca a mea e intr-un borcan mai mare in camara. Fac solutie de lucru doar cat folosesc odata, ca sa nu se deprecieze.
    Cam asa e la mine in gradina: am 6 straturi inalte de 1,5/3,5 metri facute in toamna in care am cultivat anul acesta cu succes :). Am pregatit inca doua straturi in vara asta in care vreau sa pun pentru primavara ceapa, usturoi, salata si spanac. Si ma mai gandesc daca pun morcovi si mazare – tre sa mai studiez daca merg sau nu.
    In cele 6 folosite vreau sa mai completez cu compost si cu mranita, si sa le las acoperite cu frunze si cartoane peste iarna. Si cum anul viitor sa fiu mai experimentata, o sa incep fertilizarea si stropirile preventive din timp. Sper sa-mi iasa :).
    Te pup cu drag.

    • Vasi Dubreu

      September 1, 2015 at 2:20 pm

      Daca ai facut-o cu zahar cum am scris in postare, o poti lasa in camara. Eu am si prin frigider si pe afara :))
      Am vazut intr-un filmulet ca sunt folosite chiar covoarele vechi pentru acoperirea solului. Nu trece un fir de iarba prin el :))

  24. Aura

    April 24, 2016 at 12:20 pm

    Foarte, foarte interesant! Am o intrebare : cand se recomanda inceperea folosirii acestei solutii. (Azi am inceput prepararea starter-ului si sper sa am noroc sa iasa :)) Am citit blogul aproape in intregime, imi place tare mult, am gasit informatii extrem de interesante si de utile pe care abia astept sa le pun in aplicare. O zi frumoasa, Aura

    • vasi dubreu

      April 25, 2016 at 5:54 am

      De cum ai inceput anul gradinaresc 🙂 Acest preparat aduce un plus de sanatate solului si activeaza viata. Daca este viata, atunci descompunerea din sol este accelerata si elementele ajung mai repede la radacinile plantelor.
      Ma bucur ca iti suntem de folos si ca scrierile mele nu sunt in zadar! Sper ca starterul nu iti face probleme 🙂
      Pupici!

  25. Andrei

    March 27, 2017 at 3:12 am

    Serul initial (lichid fermentat orez + lapte) se amesteca direct cu zaharul tos in raport de 1:1 sau se foloseste o solutie de zahar facuta din zahar + apa 1:1?

    • Vasi Dubreu

      March 27, 2017 at 5:58 am

      Se amesteca direct. Zaharul este si conservant si hrana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in CUM SE FACE

To Top