Connect with us

Magazinul De Acasa

CUM SE FACE

Este timpul repicatului

Repicatul rasadurilor, este lucrul acela care te face sa uiti ca mai exista ceva pe lume, infara de tine si plantutele firave. Trec ore si nu te mai opresti, ” A zis cineva de mancare, de spalat, de curatenie? Nuuu, mai pot astepta :)) ”

rasaduri de busuioc

Pamant proaspat chibzuit, din mranita, nisip si oleaca pamant de gradina, cernut cu grija si atat!



rasaduri de busuioc repicate

Unele isi asteapta cuminti randul…

rasaduri de conopida si varza

Altele au fost mutate,

rasaduri repicate de ardei

altele asa au fost semanate, rar, in locase separate ascunse de pamant.

rasaduri de castraveti

Si cand vrei sa fluieri, ………fluieri!



Gradinariti cu dragoste!

43 Comments

43 Comments

  1. Angelikue

    April 1, 2014 at 5:43 am

    Si sa vezi ce fluierato-suierat iese cand vrei sa te ridici, dupa ce ai stat in aceeasi pozitie de repicat cateva ore….
    Eu cand vreau sa ma schimonosesc, o fac ! :)))

    • Angelikue

      April 1, 2014 at 3:51 pm

      A remarcat rasadul de ardei gras…pfua :)) cam tarziu

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 5:12 pm

      Simona fetita, cine te tine aplecata? Eu am o masa obisnuita si lunga, in fata casei si acolo stau, in picioare, dar mai ma plimb, ba in solar, ba afara…
      Si stai asa….adeca eu pun frumos ardei galben Simona si tu treci cu vederea asa usor, hmmmm! Eu am incurcat soiurile astea galbene, anul trecut si nu am mai stiut care sunt " Simona", semintele carora le-ai spus cu limba de moarte sa nu te faca de ras….dar am mai pastrat seminte si oau, ce minunatie de rasaduri am :))) Stiu ca am avut niste ardei foarte carnosi…sigur astia sunt:)
      Pupici!

  2. Proverbe31.27

    April 1, 2014 at 6:17 am

    Uuu…frumoasa perioada asta. Cu dureri de "şale" si cu febra musculara…dar totodata atat de relaxanta. Si a sosit luna aprilie…ce iti spune asta, draga Vasi? Ca avem si mai multa treabaaa 🙂

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 5:18 pm

      Roxana stii cum se spune, astenie de primavara…dar eu cred ca este pentru cine nu gradinareste, ca noi nu avem voie sa o lasam moale acum, dand vina pe astenie :)) Acum cand iese mazarea atat de frumoasa, bobul, oau…superb! Tu in ce stadiu esti?
      Pupici!

  3. liana

    April 1, 2014 at 6:19 am

    Hahaaaa, ce frumos! La mine inca-s cam micute rasadurile, din cauza zonei etno-folclorice in care ma aflu, dar am citit undeva ca rasadurile de broccoli trebuie repicate devreme si cred ca ar fi timpul… Imi place ca puneti poze, fac cat o mie de cuvinte :)) si mi-am amintit o nelamurire : recipientele din carton (sau cartonul-suport de hartie igienica) – nu se descompun de la udat?

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 5:37 pm

      Liana, nu se descompun, dar se inmoaie un pic, insa le pun intr-o cutie si nu le mai deranjez pana la plantare. Eu am terminat suporturile de la hartie igienica si acum am facut din niste coperti de dosare vechi, din deseurile de maculatura de la Gioni de la birou. Sunt mai simplu de facut decat din ziar de care nici nu am…decat colorate.. Eu sunt cu ochii pe toate cartoanele care sunt ne colorate :))) Azi am luat si o cutie de agrafe, deoarece ma ajuta asa mult.. La rosii nu am folosit recipiente de carton, pentru ca au fost mari si am folosit pahare de iaurt din cele mari, pentru a ingropa bine tulpina in pamant, dar la nevoie, confectionez unele lungi si pe masura lor, ce sa fac:)). Broccoli este leguma de frig, de aceea se repica devreme. Cred ca maine ajung si eu la varza si conopida.
      Pupici!

  4. greenzonelife

    April 1, 2014 at 6:23 am

    Acus ma paste si pe mine rasaditul de busuioc si ardei iuti.

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 5:44 pm

      Green,
      Il mai am si eu pe cel cu aroma de lamaie, iar ardeii iuti acum ies 🙁
      Pupici!

  5. AURELIA TRUCA

    April 1, 2014 at 6:39 am

    Si eu repic de cateva zile in scurte reprize pentru ca timpul nu-mi permite altfel si mai am inca pe atat. Sunt minunate rasadurile tale si fotografiile…superbe!

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 5:48 pm

      Reli, incetul cu incetul sunt sigura ca le vom face fata. Acum cu ceasul dat…mai avem o ora de munca :)) In ce recipiente le repici?
      Pup!

    • RELI T

      April 2, 2014 at 6:30 am

      Am pus poze cu ce am reusit sa repic. Am ceva recipiente recuperate de anul trecut, pahare de iaurt si cafea si se pare ca-mi mai trebuiesc inca pe atat. Eu trebuie sa le transport la tara, atunci cred ca o sa am o problema ca sunt destul de multe.

  6. Vasile Rosciuc

    April 1, 2014 at 6:39 am

    Frumoasa meserie, dar nu-mi prea place asa ca, de obicei ma chinui sa plantez cate una doaua seminte in alveole ca sa n-am de repicat si la maturitate mut direct in gradina iar chestia cu plantatul in sulul de hartie( pe care de aici am invatat-o ) ma scuteste de si mai multa munca iar plantutele sunt scutite de stresul transplantarii.
    O zi minunata si spor in toate.

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 6:44 pm

      Frumoasa!! Eu nu am avut loc la ferestre sa ma intind cu paharele individuale si m-am inghesuit cu ghivece pline, dar acum, in solar…pot sa le asigur la fiecare locsorul lor particular :))) plus un pamant nou. Mie imi plac la nebunie radacinile rasadurilor strapungand cartonul, denota forta si nerabdare!
      Numai bine!

  7. Carmen Nataşa

    April 1, 2014 at 6:43 am

    Da, dar e alegerea noastră, şi ne place. 🙂
    Am pus şi eu seminţe de salvie şi au răsărit – şi ea trebuie repicată, ca să crească viguroasă?
    Acum are tulpiniţele cam lungi şi cam anemice. Fac bine dacă o replantez şi o îngrop în pământ până la frunzuliţe?

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 7:06 pm

      Carmen, daca rasadurile sunt mai rare, nu este neaparat. Lipsa de lumina buna la rasarire e cauza. Poti sa mai adaugi pamant in ghiveci, printre fire, daca se poate, sau poti repica jumatate. De fapt, nu ai nevoie de mai mult de 5 fire bune in gradina, daca o tii pentru consum, poate nici atat, deoarece se face mare si este perena, iar frunzele sunt asa de aromate, ca una-doua sunt suficiente la o mancare. Daca vorbesti de salvia rosie de parcuri, atunci poti sa le lasi sa se dezvolte nerepicate, poate cu un udat cu macerat ceva sa le dai avant :))
      Pupici!

  8. nelucraciun

    April 1, 2014 at 7:17 am

    Daca sunt semanate in pahare de cafea de unica folosinta, le mai repicati? Dar daca sunt in alveole?
    Eu, anu' trecut nu le-am repicat decat, partial, pe cele din alveole.
    Primele din alveole le-am plantat direct in minisolar. Altele care le aveam semanate in tavi cu alveole prea putin adanci le-am repicat in pahare de cafea.

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 7:16 pm

      Nuu, daca ar fi puse asa, nu ar mai trebui, dar lipsa de geamuri suficiente catre rasarit sau vest, face sa le inghesui la inceput. Cred ca, desi nu am folosit niciodata, alveolele sunt prea scunde pentru rosii, sau castraveti care fac radacini pe tulpina, iar daca puneti mai multe seminte intr-o alveola, sigur este nevoie, depinde de la caz la caz si dupa cum evolueaza si ele. Ce seminte ati pus in alveole?

    • nelucraciun

      April 1, 2014 at 8:43 pm

      Buna seara,
      Am pus rosii si ardei iar in pahare de cafea rosii si inca vreo 6-7 specii de solanacee, busuioc, tutun, tigva. In PET-uri, dupa metoda pe care ati descris-o anul trecut, am pus agastache coreeana si mexicana, rampe, piretru. Maine ma gandesc sa pun cateva cuiburi de rosii direct in gradina de la tara. Castravete, dovleac placintar, fasole, castravete amar, am pus direct in gradina, la risc, in urma cu vreo zece zile. Cele bune!

    • vasidubreu

      April 2, 2014 at 11:25 am

      Sa speram ca frigul din week-end, nu ne va strica planurile. Si noi riscam si de multe ori castigam, dar mai si pierdem, dar pierderi sunt si vara din cauza secetei sau a daunatorilor sau cum am avut noi anul trecut, din cauza ca am pus la umbra, ce trebuia sa pun in plin soare. Cand plantasem in primavara, pomii nu erau infrunziti si nu mi-a trecut prin cap in ziua aceeia, ca va fi o frumoasa umbra in timpul verii.
      Succes!

  9. Brindusa

    April 1, 2014 at 8:18 am

    Anul acesta am repicat direct afara in minisolarel, am crezut ca o sa fie probleme cu temperatura dar se inalta pe zi ce trece! Spor sa ai Vasi!

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 7:23 pm

      Brandusa, daca trecem si de frigul din week-end-ul acesta, scapam 🙁 Folosind metoda ta, le-ai si calit totodata:))), si eu le tin tot in solar pe toate.
      Spor si tie si pupici!

  10. Mihaela T

    April 1, 2014 at 10:52 am

    Ce frumoase sunt – si plantutele si pozele! Sa fie rodnice si sanatoase! Mi-a placut idea cu cartonul prins cu agrafa de birou. 🙂

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 7:29 pm

      Mihaela, azi am mai luat o cutie :)), m-au ajutat asa mult! Sa vezi in anii urmatori, cand te vei invata cu rasadurile, cum vei aduna ca mine paharele, cartoane, suluri de la hartia igienica, niciodata nu sunt deajuns :))) Prefer cele din maculatura, deoarece, daca nu le plantez cu totul, le pun la compost sau la straturile lasagna…
      Pupici!

    • Mihaela T

      April 2, 2014 at 7:13 am

      Da, asa este, aveti dreptate. Deja am inceput sa strang in urma celor citite aici la dvs. pe blog. 🙂 Sporuri mari va doresc! Pupici cu mare drag si de la mine!

  11. Dani P.

    April 1, 2014 at 6:19 pm

    Esti plina de energie si faci atat de multe ! Bravo ! Toate arata fantastic de bine 🙂

    • vasidubreu

      April 1, 2014 at 7:33 pm

      Dani, tu in ce stadiu esti? In seara asta, am vazut ca mazarea a rasarit asa frumos si ma gandeam la ce mare o fi a ta si inflorita :))
      Pupici!

  12. myky

    April 2, 2014 at 9:22 am

    Multa rabdare cere operatiunea asta.

    • vasidubreu

      April 2, 2014 at 11:28 am

      Myky, am nimerit cu zodia fecioarei? Rabdarea este eroina principala :))
      Pup!

    • myky

      April 8, 2014 at 6:38 pm

      Da Vasi, ai nimerit:)).

    • vasidubreu

      April 9, 2014 at 5:35 am

      Eeee, ma bucur :)) Am 3 colege la serviciu fecioare si ma impac nemaipomenit cu ele 🙂
      Pupici!

  13. Mazalu Madalina

    April 6, 2014 at 4:36 pm

    Vasi draga ce facem cu frigul asta ,rosiile tale in solar cum se simt eu am mutat rasadul de rosii in solar si desi a fost acoperit cu inca o folie s-au ingalbenit primele frunze ciudat este ca ardei si castraveti nu au nimic.Sti cum se spune de ce i-ti este frica nu scapi!Sti cumva cand se seamana oregano?Eu am avut probleme cu telina a aparut foarte deasa din pamant ,dupa care a cazut si nu au ramas decat cateva plantute .Iar acum minune la 40 de zile s-a umplut ghiveciul de plante tinere si sanatoase de telina.Asa ca cred ca le-am pus prea adanc vezi sa nu se intample si la vinetele tale la fel[puteam sa jur ca abia le-am acoperit cu pamant].Mult succes in gradina si -o vara plina de roade sa-ti dea Dumnezeu!

    • vasidubreu

      April 7, 2014 at 10:14 am

      Mada, deocamdata totul este in regula, si rosiile din solar si rasadurile. Noaptea le-am mai acoperit cu cate un sac…dar rosiile din pamant, nu. Vinetele nu au avut acea cauza, ca stiu ca trebuie sa le pun mai la suprafata, dar o iau ca pe o nebuloasa fara explicatie :((((
      Telina am pun in gradina, nu am mai facut rasaduri, la fel si patrunjel de radacina, si pastarnac sau morcov.
      Pupici!

  14. bobu

    April 9, 2014 at 9:30 am

    buna,ce temperatura trebuie sa avem in solar?trebuie sa deschidem pe amiaza cand este mai cald ?

  15. vasidubreu

    April 9, 2014 at 12:08 pm

    Nu stiu exact ce temperatura, cert este ca noi deschidem pe timpul zilei usa si acum, mai putin in zilele noroase si fara soare. Trebuie sa fie suportabila, 25-28 grade…
    Numai bine!

  16. Mazalu Madalina

    April 10, 2014 at 5:38 am

    Buna Vasi am o mare problema ieri am fost plecata la piata[dupa startul de acum cu marfa la piata mie frica ca pesimismul meu era indreptatit]cand am ajuns acasa sotiorul meu i-mi facuse o surpriza pusese rosiile in solar dar fara minunata urzica cojile de oua s-i celelalte.Crezi ca as putea face o gropita intre plante in care sa pun tot ce trebuia sa pun in groapa de plantare sau sa pun cojile de oua deasupra+cenusa la baza plantei iar cu urzica sa fac maceratul ?Crezi ca se mai pot face rasaduri de ardei vinete ,rosi,pentru gradina acum sau este prea tarziu?

    • vasidubreu

      April 10, 2014 at 10:04 am

      Madalina, nu este o problema, ingroapa cojile de ou maruntite, asa usor pe langa planta, cenusa o poti imprastia peste tot ca va intra in sol odata cu udarea, iar maceratul il faci oricand si fertilizezi cu el.
      Eu nu stiu daca m-as mai incumeta sa mai fac rasaduri acum, mi se pare ca ar fi prea tarziu. Rosii ies repede, dar ardeii si vinetele…, dar poti incerca sa nu zici ca nu ai facut-o, mai ales daca ai seminte destule.
      Dar de ce zici ca startul la piata este cu probleme?

  17. Mazalu Madalina

    April 10, 2014 at 10:34 am

    Verdeturile se vand greu si pe un lucru de nimic[2legaturi la1leu]ceapa si usturoiul cand ceri 1leu pe legatura se uita clienti la tine ca la circ.Mai sant si asa zisi comercianti[speculanti]care se uita urat la tine daca vinzi m-ai ieftin ca ei,daca m-ai ai si o piata m-ai mica care nu are vad asa mare si colac peste pupaza o zi cum am avut eu marti cand desi aveam marfa nu aveam cui s-o vand si am stat pana la unu pt 10 lei[corect 3 ceasuri rele]nu scoti nici bani de taraba de restul ce sa m-ai zici.Frumos nu?

    • vasidubreu

      April 11, 2014 at 5:12 am

      Mada, nu este frumos, dar nici nu stiu ce idee sa-ti dau 🙁 Nu stiu daca ti-am mai zis, dar intr-un an, cand am fost cu salata creata la piata, o clienta mi-a spus ca vrea din aceea capatana pentru ca cea creata, desi era frumoasa si frageda, era greu de spalat …..Astept sa imi spui cat de curand ca a venit si ziua buna cu o vanzare pe cinste, cum nu te-ai fi asteptat :)))
      Pupici!

  18. Mazalu Madalina

    April 11, 2014 at 8:53 am

    Sa dea Dumnezeu!!!!

  19. Anonim

    April 12, 2015 at 7:29 pm

    Am facut si eu rasaduri desi este primul meu an de gradinarit in gradina (anterior pe balcon). Acuma am o mare problema: nu am pamant : totul este acoperit de iarba iar sapa nu intra in el este pamant argilos si greu. Am inceput si eu ieri niste straturi lasagna: compost cartoane si resturi de bucatarie. Altceva nu mai am ce sa pun – nu am urzici si gasesc greu pe margini de drumuri (voi cauta sa aduc una acasa) si nu am nici un fel de planta utila in gradina. Un vecin mi a promis rumegus si magazinul de peste resturi de peste. Nu ma duce capul daca pot sa le pun ca atare in straturi sub compost sau daca trebuiesc amestecate sau puse in apa la putrezit (mai ales resturile de bucatarie) le am maruntit la robot insa nu am putut tot marunti si oricum chiar maruntite tot nu sunt pamant vor face ceva mucegai daca nu le pun in apa. Of!
    Apa asta cu resturi de bucatarie cam in cat timp poate deveni posibila de utilizat? Ele se descompun incet si fermenteaza doar partial chiar si in plin soare.

    Multumesc ca existati! Este o frumosa comunitate a gradinarilor. Multumesc mult Vasi pentru sfaturile tale grozave! Zeama de urzici si zeama de balega (am gasit la alt vecin balega de cal un sac)

    • vasidubreu

      April 13, 2015 at 3:12 pm

      Deci, fa-ti un plan pentru straturile lasagna; materiale "verzi", o parte si materiale "maro" 20 de parti. Daca nu stii despre ce zic aici, imi spui si iti dau link catre postarea cu straturile lasagna.
      Si straturi de iarba cu tot cu sol, sunt de ajutor, puse cu iarba in jos. Compostul il lasi pentru stratul de sus, in care o sa cultivi.
      Fan, frunze uscate, crengi tocate, maculatura, paie – materiale maro (contin carbon) si resturi menajere, zat cafea, resturi de peste, straturi de gazon, buruieni, rumegus, gunoi de grajd, gainat de pasare – materiale verzi(contine azot). Daca respecti proportia de 20 C/ 1 N, faci treaba buna. Straturile le uzi mereu cu macerat de urzica sau tataneasa pentru a accelera descompunerea.
      In acelasi timp, ca sa mai faci rost de gradina, acopera portiuni intregi de iarba cu cartoane groase sau covoare vechi, blani vechi, buturugi… :))), sub ele se va dezvolta o intreaga viata subterana, pusa la adapost de vitregiile ploilor, vantului si batatoritului nostru. Ramele isi vor face datoria si vor forma un sol mai usor de gradinarit.
      OK?

    • Alexandra

      April 13, 2015 at 7:01 pm

      Multumesc mult!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in CUM SE FACE

To Top