Connect with us

Magazinul De Acasa

CUM SE FACE

La ce Adâncime Semănăm şi Plantăm?

 La ce Adâncime Semănăm?
Pentru a semana direct in pamant, afara, in straturile din gradina, sau in rasadnite, trebuie sa avem in vedere cateva lucruri, zic eu, importante.
Adancimea de plantare este diferita in functie marimea semintei, cu cat este mai mica, cu atat mai putin pamant trebuie sa o acoperim, cu cat este mai mare, o acoperim cu pamant mai mult, cam de 3 ori inaltimea semintei.
Anumite semincioare, ca cele de lobelii nu au nevoie de acoperire sa germineze. Eu am un plantator vechi de lemn pe care l-am cioplit la 2 si 5 cm, asa ca ma folosesc de el pentru a-mi da seama cam la ce adancime sa seman. Exemplu, mazarea se seamana la 5 cm adancime, nici prea adanc, dar nici prea la suprafata, fasolea la 3-4 cm adancime, castravetii 3-4 cm.

La ce Adâncime Semănăm
plantator lemn cu gradatii la 2 si 5 cm

 



La ce Adâncime Semănăm
seminte de negrilica

Spanacul la 3-4 cm, salata 2-3 cm, ridichiile la 1,5-2 cm, busuiocul la 1 cm.

spanac

 

ridichii albe

 

salata – frunza de stejar

 



busuioc

 

Daca vorbim despre rasaduri, adancimea de plantare este si acesta diferita, si anume, la rosii, castraveti, varza si conopida, se planteaza pana la primele frunzulite, pe cand la vinete si ardei cu 1-1,5 cm mai adanc decat inainte. La gulii, salata sau la telina, se respecta exact adancimea de la care au fost scoase.

rasaduri  de ardei portocalii

Am facut multe greseli de-alungul timpului, nedand importanta prea mare acestui lucru, de aceea acum am mai studiat si am incercat sa respect cat de cat.
Ce vreau sa scot in evidenta cu acest lucru este ca, atunci cand gradinarim, trebuie luat in considerare, inafara de data de semanare sau plantare si adancimea.
Mai pun odata calendarul de semanari dar usor modificat in ordine cronologica, prin bunavointa Lianei, careia ii multumesc!

CULTURA
Data
semanatului
Adancimea
de semanat in cm
mustar
1-10 martie
2-2,5
pastarnac
1-25.martie
2-3
morcov
1-25. martie
2-3
patrunjel
rad.
1-30.martie
2-3
mazare
1.mart-10.aprilie
4-6
spanac
1.mart-30 aprilie
2-3
partunjel
frunze
1.mart.-30.aprilie
1-1,5
marar in
cult.anticipata
1.mart.-1.iulie
1-1,5
ceapa
seminte
5-30 martie
2-3
loboda
10-30.martie
1-1,5
leustean
10-30.martie
1-1,5
cimbru
10-30.martie
1-1,5
ridichii
de luna in cult.anticipata
10.mart.-30.apr.
2,5-3
salata
15.mart-1 iulie
2-3
sfecla
rosie
20.martie-20.apr.
2-3
rubarba
25 – 30 martie
patrunjel
succesiv
1-20.aprilie
2-3
sfecla
rosie succesiva
1-20.aprilie
2-3
marar in
cult.dubla si succesiva
10.apr.-20.iunie
1-1,5
andive
10.apr.-20.iunie
2-2,5
fasole in
ogor
15 apr-1 iunie
5-6
morcov
succesiv
15 apr-5.iulie
2-3
dovlecei
15.apr.-10. mai
3-4
castraveti
25.apr-10.mai
3-4
pepeni
galbeni
25.apr-10.mai
3-4
pepeni
verzi
25.apr-10.mai
3-5
bame
1.mai-10.mai
3-4
dovleac
1-20.mai
3-4
ridichii
iarna
10-20.mai
3-3,5
ridichii
de luna in cult.succesiva
1-15.iunie
2,5-3
fasole de
gradina succesiv
10.iun-10.iulie
5-6
dovlecei
succesiv
10.iun-1.iulie
3-4
castraveti
succesiv
10.iun-1.iulie
3-4
castraveti
in cult.dubla
20.iun-10.iulie
3-4
salata in
cult.dubla
1-15.iulie
2-3
spanac in
cult. dubla
1-30.iulie
2-3
salata in
cult.anticipata
10-20.sept
2-3
spanac in
cult.anticipata
10-20.sept
3-4

Voi ati observat deosebiri atunci cand ati gresit adancimea de plantare?

Gradinariti cu dragoste!

 

25 Comments

25 Comments

  1. cristina

    March 26, 2014 at 6:38 am

    da, pai lobelii n-am reusit nici anul trecut sa produc, desi n-am mai pus pamant peste seminte, ca in alti ani.
    multumim pentru informatii, vasi.

    • vasidubreu

      March 26, 2014 at 12:53 pm

      Cristina eu intr-un singur an am reusit sa am lobelii si de atunci…esecuri 🙁
      Dar si la petunii este greu, parca ar fi surori..
      M-ar bucura daca te-ar ajuta informatiile si anul acesta sa iti mearga bine cu gradina :))
      Pup!

  2. Anonim

    March 26, 2014 at 8:13 am

    Si eu ma chinui de 2 ani cu lobeliile. Am incercat rasad: au iesit si s-au topit. Am incercat in gradina direct: au disparut cu totul sub buruieni. Anul asta o sa incerc in jardiniere afara dar sunt foarte sensibile la apa sau la lipsa ei, la soare, la umbra, la vant etc.
    Mai incerc, poate o sa reusesc intr-un an. Cateodata ma gandesc ca abia obtinerea lobeliilor e proba de gradinarit adevarata! :))
    Foarte util articolul. Multumiri!
    Gea

    • vasidubreu

      March 26, 2014 at 12:57 pm

      Se poate numi si asa, dar cred ca gradinarit adevarat cred ca este si sa aduci pe lume niste legume si fructe, sanatoase si gustoase, din primavara pana in toamna :)) Azi sper sa puna fiul meu la posta semintele de rosii negre.
      Pupici!

    • Anonim

      March 27, 2014 at 6:05 am

      Inseamna ca ma apropii cu pasi mari spre un gradinarit adevarat, dar mai am ceva de mers! :))
      Multumesc tare mult, Vasi! Am avut doar cateva seminte de negre si n-a iesit nimic! Am fost tare suparata, cred ca au fost vechi.
      Citisem despre ele ca-s grozave si deja le simteam gustul. Pot spune ca m-ai salvat!
      Daca ai nevoie de ceva sa-mi spui neaparat!
      Pupici si spor in toate,
      Gea

    • vasidubreu

      March 27, 2014 at 6:35 am

      Gea, cu mare drag! Aseara a pus plicul la posta, sper sa ajunga repejor :))
      Sa ma tii la curent cu ce ai prin gradi si cum evolueaza plantutele.
      Mie mi-a rasarit deja varza chinezeasca in gradina si mazarea se intrevede intr-o zi – doua.
      Pupici!

  3. Dani P.

    March 26, 2014 at 2:08 pm

    Lobeliile le-am semanat afara asa pe sub trandafiri, sunt curioasa, daca iese ceva. Habar n-aveam ca sunt asa de pretentioase. De mazare stiam ca trebuie pusa mai adanc, dar nu am masurat niciodata exact ce si cum. Multumesc de informatii, o sa fiu mai atenta de acum incolo.
    Te imbratisez, Vasi !

    • vasidubreu

      March 27, 2014 at 6:23 am

      Dani poate ca asa puse prin gradina si nu facut rasaduri vor iesi ca nebunele :))) La mazare cred ca ai o experienta ochiometrica si nu mai este nevoie de masurat, dar eu am vazut diferenta pentru ca atunci cand este prea la suprafata, si pasarele cerului, gen mierle, le dau tarcoale..iar daca sunt prea in adancuri, putrezesc incercand sa razbeasca pamantul.
      Pupici!

  4. myky

    March 27, 2014 at 7:08 pm

    Eu nu am avut probleme cu lobeliile si petuniile. Nu am mai semanat in ultimii doi ani dar din cate imi amintesc e o chestiune de udare. Felicitari pt articol!

    • vasidubreu

      March 28, 2014 at 6:16 am

      Myky inseamna ca ai o pricepere aparte la semintele mici,mici de tot :)))
      Sa stii ca anul acesta am oprit resturile de la peste sa le pun la rosii, in congelator, in cutiute de plastic. Am si pus la primele rosii, in solar :))
      Te imbratisez cu drag!

    • myky

      March 28, 2014 at 6:37 am

      :)))
      Draga mea nu stiu cata pricepere am dar recunosc am reusit sa cultiv pana si semintele de streptosi si crede-ma mi am tinut respiratia cand le am plantat asa erau de micute:)).
      Am vazut ca ai pus capatani de peste la plantarea tomatelor, si eu am oprit toata iarna capatanile, acum o sa vedem daca a fost coincidenta sau nu:)). Bafta!

    • vasidubreu

      March 28, 2014 at 11:43 am

      Moama! Ce zodie esti? Atat de meticuloasa!!!
      Da, am pus capatani de peste, dar cam micute, am nimerit un lot de baby hering (hahaha), dar decat deloc.. si cum sa-ti spun, de emotie ca pun pestele, uitasem de cojile de ou pisate.
      Pup!

    • myky

      March 29, 2014 at 10:18 am

      Sunt meticuloasa si foarte carcotasa (asa rezulta zodia:))). Sa revenim la petunii, am cautat prin notitele mele si am gasit ca temperatura trebuie sa fie del putin 20 de grade si pamantul permanent umed, eu foloseam un pulverizator.
      Cat despre tomate anul acesta o sa pun si o aspirina pisata si as vrea sa incerc si chestia aia cu firul de cupru pe cateva sa vad cum evolueaza.
      Azi am cules urzicute sa fac purinul.

    • vasidubreu

      March 30, 2014 at 4:10 pm

      Oare fecioara?
      Petuniile le ciupesti? Maceratul l-am facut si l-am si folosit prima doza :))Acum au crescut bine urzicile, ma mut in butoiul de 200 litri.

  5. Mazalu Madalina

    March 28, 2014 at 6:02 am

    Intodeauna m-ai aflu noutati de la tine ,anul trecut am avut si eu o experienta cu samanta de castraveti pe care am semanat-o prea adanc si in loc sa iasa s-a clocit.Multumesc pentru ca nu ti secret tot ce sti asa cum multi gradinari fac.Este o placere sa citesc tot ce impartasesti cu noi .MULTUMESC!

    • vasidubreu

      March 28, 2014 at 6:24 am

      Madalina te pupic!
      Cate am invatat si eu din experinta altora….si le multumesc mereu :))
      Semintele de castraveti nu se pun foarte adanc si daca faci rasaduri in paharele, nu umpli de la inceput paharelul cu pamant, ci pe masura ce se lungesc tulpinile.

  6. nelucraciun

    April 9, 2014 at 7:39 pm

    Apropos de soiul de salata frunza de stejar, aceasta are, in limba franceza, o denumire foarte pitoreasca, utilizata si de catre italieni si nemti:
    A couper feuille de chêne blonde à graine noire

    • vasidubreu

      April 10, 2014 at 9:56 am

      Da, ceva mai lunga, dar interesanta :))))

  7. Anonim

    April 13, 2015 at 4:22 am

    Vasi ce bune informatii ne dai si de data asta! Foarte interesant!
    Stii ce cred eu ca lipseste totusi?
    Data sau temperatura de plantare in solar neincalzit.

    Si as mai vrea sa intreb daca se poate de ce ai folosit lemnul si nu altceva pentru verticale precum fier betonul de 6m? (eu mi am cumparat fier beton de diametru 8mm si de lungime 6m si m am gandit sa pun cate un fier la fiecare metru insa o fi prea rar?
    Apoi am facut cu burghiul gauri intr uncornier de plastic si am trecut fiarele prin gauri ca sa nu se miste. Am 3 corniere unul sus si doua pe laterale. Tu ce zici?

    • vasidubreu

      April 13, 2015 at 3:32 pm

      Noua ne place lemnul si il avem cu acoperis in 2 ape, acoperis din policarbonat. Lateralele sunt din folie si de fiecare data cand aceasta se deterioreaza, o putem "carpi" cu bucati de folie, chiar si saci, folosind capsatorul pentru lemn.
      Ai grija cu numai un cornier sus, deoarece exista tendinta ca apa din ploile torentiale sa apese folia in jos si sa formeze adancituri, care iti vor strica tot solarul. Cu cat ai barele mai dese, cu atat mai bine. Cred ca la 1 metru este ok. Deasupra poti folosi si plasa de sarma mai, pe care nu o mai folosesti sa iti tina folia sa nu coboare intre bari.
      Rasadurile le faci din februarie si le plantezi in aprilie, dar…cu atentie la meteorologi, pentru ca nici un an nu seamana cu altul.
      OK?

    • Anonim

      April 13, 2015 at 7:03 pm

      Grozave sfaturi! Multumesc mult!

    • Anonim

      May 10, 2015 at 1:28 pm

      Ma bucur sa va gasesc. Eu incerc sa cultiv plante aromatice la fereastra si pe balcon si m-am bucurat de busuioc si patrunjel dar acum am pus seminte de spanac in jardiniera, evident ca mult prea dese si prea superficial semanate, au rasarit si dupa primele doua frunze lunguiete au inceput sa apara si frunzele adevarate de spanac.
      Intrebarea e daca le pot prasadi, adica sa le raresc mutand plantutele in alte jardiniere sau le pierd fiind prea tarziu pentru a le muta?
      Multumesc!

    • vasidubreu

      May 10, 2015 at 3:31 pm

      Eu am mutat cu totul, adica o portiune de rand, cu tot si acum este frumos. Zic sa incerci, dar pune-le undeva mai la umbra, pentru ca iti vor face tija florala rapid, din cauza caldurii.

  8. Pascal Tiberiu

    March 12, 2017 at 2:48 am

    Îmi puteti da in sfat la ce adancime pot sa plantez samanta de cupressus arizonica (ciparos de arizona)

    • Vasi Dubreu

      March 12, 2017 at 12:37 pm

      Ca regula generala, se insamanteaza la o adancime dubla fata de marimea samantei.
      Spor sa ai!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in CUM SE FACE

To Top